Effectiveness Of Using The Wondershare Quiz Creator-Based Quiz On Understanding Concept In Calculus I
DOI:
https://doi.org/10.31764/justek.v3i1.3817Keywords:
Quiz, Wondershare Quiz Creator, Understanding concept, CalculusAbstract
Abstract: This study aims to determine the effectiveness of giving quizzes based on wondershare quiz creators on students' ability to understand concepts in the Calculus I course. This research is an pre-experimental study with one group pretest-posttest design. This study's population were all students of the Sembilabelas November Kolaka University Mathematics Education Study Program in the 2018/2019 academic year. The sample of this research is a saturated sample which is used as an experimental class with a total of 46Â students. Data were analyzed descriptively and inferential with paired sample t-test with the SPSS application with a significance level of 0.05. The results showed that: (1) the average ability of students' concept understanding was in the medium category with an average of 70.66. (2) Learning by giving quizzes based on wondershare quiz creator is effectively applied in the Calculus I course to support students' conceptual understanding skills.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas pemberian kuis berbasis wondershare quiz creator terhadap kemampuan pemahaman konsep mahasiswa pada mata kuliah Kalkulus I. Penelitian ini merupakan penelitian pre-eksperimen dengan desain penelitian one group pretest-posttest design. Populasi penelitian ini adalah seluruh mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Sembilabelas November Kolaka tahun akademik 2018/2019. Sampel penelitian ini adalah sampel jenuh yang dijadikan sebagai kelas eksperimen dengan jumlah sebanyak 46 mahasiswa. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensial dengan uji-t sampel berpasangan (paired sample t-test) dengan aplikasi SPSS taraf signifikansi 0,05. Hasil penelitian diperoleh bahwa: (1) rerata kemampuan pemahaman konsep mahasiswa telah berada pada kategori sedang dengan rarta-rata mencapai 70,66. (2) Pembelajaran dengan pemberian kuis berbasis wondershare quiz creator efektif diterapkan dalam matakuliah Kalkulus I untuk mendukung kemampuan pemahaman konsep mahasiswa.References
Dafitri, H. (2017). Pemanfaatan Wondershare Quiz Creator Dalam Tes Berbasis Komputer. QUERY: Jurnal Sistem Informasi, 1(1), 11.
Farman, F. (2020). Development of Mathematics Learning Design through Problem Posing Approach for Developing Mathematical Reasoning Ability. Proceeding of USN Kolaka-ADRI International Conference on Sustainable Coastal-Community Development, 1(0), 167–174. https://doi.org/10.31327/icusn-adri.v1i0.1158
Farman, F., Chairuddin, & Hali, F. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Student Teams Achievement Division (STAD) Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Himpunan Siswa Kelas VII1 SMP Negeri 15 Kendari. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 6(2), 82-91. https://doi.org/10.26714/jkpm.6.2.2019.82-91
Fitriani, E., & Mahsup, M. (2018). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Pemahaman. Justek : Jurnal Sains dan Teknologi, 1(2), 01. https://doi.org/10.31764/justek.v1i2.3541
Iqbal, W. M. G., Fadhilah, R., & Hadiarti, D. (2018). Pengembangan Alat Evaluasi Berbasis Wondershare Quiz Creator Pada Materi Koloid Kelas Xi Di Sma Koperasi Pontianak. AR-RAZI Jurnal Ilmiah, 6(1). https://doi.org/10.29406/arz.v6i1.937
Istikomah, D. A., & Jana, P. (2017). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa Melalui Pendekatan Pembelajaran Saintifik Dalam Perkuliahan Aljabar Matrik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 6.
Jahring, J., & Marniati, M. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Inside Outside Circle (Ioc) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 7(1), 22–26. https://doi.org/10.26714/jkpm.7.1.2020.22-26
Kholifah, S., & Hartanto, H. (2019). Development of Wondershare Quiz Creator Multiple Choice Evaluation Tools in Economic Mathematics. Proceedings of the 1st International Conference on Education and Social Science Research (ICESRE 2018). Proceedings of the 1st International Conference on Education and Social Science Research (ICESRE 2018), Semarang, Indonesia. https://doi.org/10.2991/icesre-18.2019.64
Meryansumayeka, Virgiawan, M. D., & Marlini, S. (2018). Pengembangan Kuis Interaktif Berbasis E-Learning Dengan Menggunakan Aplikasi Wondershare Quiz Creator Pada Mata Kuliah Belajar dan Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 14.
Muchlisin, M. (2014). Implementing Drilling Technique by Using Wondershare Quiz Creator to Improve Students’ Reading Ability. Jurnal Pendidikan Humaniora, 2(1), 34–40. https://doi.org/10.17977/jph.v2i1.4441
Mutakin, T. Z. (2015). Analisis Kesulitan Belajar Kalkulus 1 Mahasiswa Teknik Informatika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1). https://doi.org/10.30998/formatif.v3i1.113
Nasrum, A. (2020). Pengembangan Instrumen Evaluasi Pemahaman Konsep Kalkulus Berbasis Komputer. HISTOGRAM: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 78. https://doi.org/10.31100/histogram.v4i1.540
Nguyen, K., & McDaniel, M. A. (2015). Using Quizzing to Assist Student Learning in the Classroom: The Good, the Bad, and the Ugly. Teaching of Psychology, 42(1), 87–92. https://doi.org/10.1177/0098628314562685
Perera-Diltz, D. M., & Moe, J. L. (2014). Formative and Summative Assessment in Online Education. Journal of Research in Innovative Teaching, 7(1), 14.
Pratiwi, V., & Susanti (2016). Pengembangan Alat Evaluasi Pembelajaran Berbasis Ict Menggunakan Wondershare Quiz Creator Pada Materi Penyusutan Aset Tetap. Jurnal Pendidikan, 4(1), 7.
Rahayu, Y. N., Kariadinata, R., Fariansyah, Z., Yaniawati, R. P., & Sugilar, H. (2018). Development of instructional multimedia for mathematics based on adobe flash and Wondershare quiz creator. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 434, 012266. https://doi.org/10.1088/1757-899X/434/1/012266
Rietsche, R., Sollner, & Seufert. (2017). Digital formative learning assessment tool—Towards helping students to take ownership of their learning. Twenty-Fifth European Conference on Information Systems (ECIS), Guimarães,Portugal, 11.
Rizal, Muh., Tayeb, T., & Latuconsina, N. (2016). Efektivitas Penerapan Metode Ekspositori Berbasis Kuis Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Viii Mtsn Ma’rang Kabupaten Pangkep. MaPan, 4(2), 171–184.https://doi.org/10.24252/mapan.2016v4n2a2
Sari, D. P., Putra, R. W. Y., & Syazali, M. (2018). Pengaruh Metode Kuis Interaktif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mata Kuliah Trigonometri. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 10.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Widjaja, Y. (2018). Pemanfaatan Kuis Sebagai Asesmen Formatif Dalam Pembelajaran Blok Di Fakultas Kedokteran Universitas Tarumanagara. Jurnal Muara Sains, Teknologi, Kedokteran dan Ilmu Kesehatan, 1(2). https://doi.org/10.24912/jmstkik.v1i2.966