The Effect Of Adversity Quotient On Entrepreneurial Motivation
DOI:
https://doi.org/10.31764/justek.v4i1.4605Keywords:
Entrepreneurial, Motivation, Adversity QuotientAbstract
Abstract :This study aims to analyze the effect of the Adversity Quotient on students' entrepreneurial motivation at the Faculty of Economics, Padang State University. The total population is 1,209 students. Samples were taken using proportional random sampling technique with a sample of 300 students. In collecting data, a questionnaire was used as a technique for collecting it. Simple regression analysis is a data analysis technique used with the help of the SPSS 16 program. Based on the data analysis, it can be concluded that the adversity quotient has a positive and significant effect in increasing student entrepreneurial motivationAbstrak:Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis efekAdversity Quotientterhadap motivasi berwirausaha mahasiswa di fakultas ekonomi Universitas Negeri Padang. Jumlah populasi adalah 1.209 orang mahasiswa. Sampel diambil dengan menggunakan teknik proportional random samplingdengan sampel berjumlah300 orang mahasiswa. Dalam pengumpulan data digunakan angket sebagai teknik pengumulannya. Analisis regresi sederhana merupakan teknik analisis data yang dipakai dengan bantuan program SPSS 16. Berdasarkan analisis data didapatkan kesimpulan bahwa adversity quotient memiliki pengaruh yang positif dan signifikan dalam meningkatkan motivasi berwirausaha mahasiswa.
References
Andriani, A. (2013). Hubungan Antara Motivasi Orang Tua Dalam Mendidik Anak Melalui Paud Dengan Partisipasinya Di Paud Kasih Ibu. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 161. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.1490
Azaria, U. N., & Suprihatin, T. (2017). Adversity Quotient Pada Siswa Homeschooling. Proyeksi, 12(2), 79–85.
Fatimah, N. A. S. & E. S. R. (2020). Pengaruh E-Commerce dan Pengetahuan Kewirausahaan terhadap Minat Berwirausaha pada Pedagang Online di Kota Makassar dalam Perspektif Islam. EL-IQTISQHOD Jurnal Kajian Ekonomi Syariah, 21(1), 1–9.
Firdaus, Y., Sumardi, S., & Istiadi, Y. (2019). Efektivitas Pengajaran Guru Ditinjau Dari Adversity Quotient Dan Integritas. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 700–706. https://doi.org/10.33751/jmp.v7i1.954
Mardia, Abdurrozzak Hasibuan, Janner Simarmata, K. E. L. (2021). Kewirausahaan. Yayasan Kita Menulis.
Melani, I. (2017). Hubungan antara Adversity Quotient dengan Motivasi Berwirausaha Online pada Mahasiswa Psikologo Universitas Medan Area.
Nelda, D. T. (2019). Hubungan Adversity Qoutient dengan Motivasi Berwirausaha pada Mahasiswa UIN SUSKA RIAU.
Razak, A. & M. (2015). Kewirusahaan, Teori dan Aplikasi, Strategi Membangun Kerajaan Bisnis. MAGNAscript Publishing.
Riduwan. (2010). Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Alfabeta.
Riyanti, Y., & Aini, W. (2018). Hubungan Kecerdasan Adversitas dengan Motivasi Berwirausaha Lulusan Pendidikan Kecakapan Hidup Keterampilan Tata Busana di SKB Kabupaten Lima Puluh Kota. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(4), 498. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i4.101631
Stoltz, P. G. (2004). Adversity Quotient Mengubah Hambatan Menjadi Peluang. PT. Grasindo.
Sudarman. (2012). Adversity Quotient Pembangkit motivasi siswa dalam belajar matematika. Ilmiah Pendidikan, 11(2), 36–40.
Sutomo, D. (2007). Entrepeneur Jempolan (Achieving Entrepreneurial Excellence). Republika.
Utami, E. W., & Dewanto, A. (2013). Pengaruh adversity quotient terhadap kinerja perawat dengan motivasi kerja sebagai variabel mediasi (Studi di RSUD â€Ngudi Waluyo†Wlingi). Jurnal Aplikasi Manajemen, 11(1), 1–11.
Wisesa, D., & Indrawati, K. R. (2016). Hubungan Adversity Quotient Dengan Motivasi Berwirausaha Pada Mahasiswa Universitas Udayana Yang Mengikuti Program Mahasiswa Wirausaha. Jurnal Psikologi Udayana, 3(2), 187–195. https://doi.org/10.24843/jpu.2016.v03.i02.p02