PENGEMBANGAN MULTIMEDIA BERBASIS GOOGLE SITES PADA MATERI KEGIATAN EKONOMI TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.31764/paedagoria.v14i3.16162Keywords:
Multimedia Pembelajaran, Google Sites, Pembelajaran IPSAbstract
Abstrak: Latar belakang penelitian ini adalah media pembelajaran berbasis digital masih kurang bervariasi dalam pembelajaran IPS materi kegiatan ekonomi di kelas IV sekolah dasar. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengembangan multimedia berbasis Google Sites, mengetahui kelayakan media, untuk mengetahui pemahaman konsep siswa terhadap materi setelah menggunakan media yang dikembangkan, dan untuk mengetahui respon guru dan siswa terhadap produk yang digunakan. Penelitian ini menggunakan metode Design & Development dengan menggunakan pengembangan ADDIE. Pengumpulan data pada penelitian ini dengan menggunakan angket dan tes. Partisipan dari penelitian ini diantaranya adalah ahli terkait untuk memberikan penilaian terhadap media. Penelitian ini menghasilkan produk Multimedia Google Sites pada materi kegiatan ekonomi kelas IV sekolah dasar. Berdasarkan validasi dari para ahli, menunjukkan bahwa multimedia berbasis Google Sites mendapatkan skor 100% dengan interpretasi “Sangat Layakâ€. Pemahaman konsep siswa terhadap materi kegiatan ekonomi pada saat menggunakan multimedia berbasis Google Sites mendapatkan nilai rata-rata 82 dengan interpretasi “Sangat Baikâ€. Selain itu respon guru terhadap multimedia Google Sites memperoleh nilai dengan interpretasi “Sangat Layak†atau memperoleh skor 100% sedangkan respon siswa mendapatkan skor 81,1% dengan interpretasi “Sangat Layakâ€. Dengan demikian, maka dapat disimpulkan bahwa multimedia Google Sites sangat layak digunakan dalam pembelajaran IPS materi kegiatan ekonomi kelas IV sekolah dasar.
Abstract:  The background of this research is that digital-based learning media is still less varied in social studies learning material for economic activities in grade IV elementary schools. The purpose of this study is to determine the development of Google Sites-based multimedia, to find out the feasibility of media, to find out the understanding of student concessions to the material after using the developed media, and to find out the response of teachers and students to the products used. This research uses the Design & Development method using ADDIE development. Data collection in this study using questionnaires and tests. Participants of this study include related experts to provide an assessment of the media. This research resulted in Google Sites Multimedia products on grade IV elementary school economic activity material. Based on validation from experts, it shows that Google Sites-based multimedia gets a score of 100% with a "Very Decent" interpretation. Students' conceptual understanding of economic activity material when using Google Sites-based multimedia received an average score of 82 with an interpretation of "Very Good". In addition, teacher responses to Google Sites multimedia received a score with an interpretation of "Very Decent" or obtained a score of 100%, while student responses received a score of 81.1% with an interpretation of "Very Decent". Thus, it can be concluded that Google Sites multimedia is very feasible to be used in social studies learning material for grade IV economic activities in elementary schools. Â
References
Abidin, Y. (2016). Revitalisasi Penilaian Pembelajaran dalam Konteks Pendidikan Multiliterasi Abad Ke-21. Bandung: PT Refika Aditama.
Hasibuan, A. T., & Prastowo, A. (2019). Konsep Pendidikan Abad 21: Kepemimpinan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Sd/Mi. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman, 10(1), 26–50. https://doi.org/10.31942/mgs.v10i1.2714
Jayawardana, H. B. A. (2017). Paradigma Pembelajaran Biologi Di Era Digital. Jurnal Bioedukatika, 5(1), 12. https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v5i1.5628
Jubaidah, S., & Zulkarnain, M. R. (2020). Penggunaan google sites pada pembelajaran matematika materi pola bilangan smp kelas viii smpn 1 Astambul. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 15(2), 68–73. https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/jpl/article/view/1183
Manalu, J. B., Sitohang, P., Heriwati, N., & Turnip, H. (2022). Prosiding Pendidikan Dasar Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. Mahesa Centre Research, 1(1), 80–86. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.174
Masgumelar, N. K., & Mustafa, P. S. (2021). Teori Belajar Konstruktivisme dan Implikasinya dalam Pendidikan. GHAITSA: Islamic Education Journal, 2(1), 49–57.
Novianti, R., Maria, I., & Riau, U. (2019). Generasi Alpha-Tumbuh Dengan Gadget Dalam Genggaman Prodi PG PAUD FKIP. Pendidikan & Sosial, 8(2), 65–70.
Nur, T., Sekolah, A., Agama, T., & Darunnajah Bogor, I. (2019). Strategi Pembelajaran Era Digital. In Annual Conference on Islamic Education and Social Sains (Vol. 1, Issue 2).
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 1707–1715.
Pubian, Y. M., & Herpratiwi, H. (2022). Penggunaan Media Google Site Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Efektifitas Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Akademika, 11(01), 163–172. https://doi.org/10.34005/akademika.v11i01.1693
Purnama, S. (2018). Al Hikmah Proceedings on Islamic Early Childhood Education: Pengasuhan Digital untuk Anak Generasi Alpha Pengasuhan Digital untuk Anak Generasi Alpha. Al Hikmah Proceedings on Islamic Early Childhood Education, 1, 439–502.
Putri, S. D., & Citra, D. E. (2019). Problematika Guru dalam Menggunakan Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran IPS di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Kota Bengkulu. IJSSE: Indonesian Journal of Social Science Education, 1(1), 49–54.
Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099–2104. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2082
Rahman, A., & I Nyoman, J. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 32. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i1.27049
Raihany, V., Widjaya, S. D., Meliya, R., & Andi, A. (2022). Problematika Guru Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 5(2), 122. https://doi.org/10.17977/um0330v5i2p122-128
Richey, R. C., & Klein, J. D. (2007). Design and Developntent Research (A. Messina (ed.)). Lawrence Erlbaum Associates.
Sari, P. (2019). Analisis Terhadap Kerucut Pengalaman Edgar Dale Dan Keragaman Dalam Memilih Media. Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 42–57.
Setyo Widodo, G., & Sita Rofiqoh, K. (2020). Pengembangan Guru Profesional Menghadapi Generasi Alpha. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 7(1), 13–22. https://doi.org/10.38048/jipcb.v7i1.67
Tsabit, D., Rizqia Amalia, A., & Hamdani Maula, L. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Ips Materi Kegiatan Ekonomi Menggunakan Video Pembelajaran Ips Sistem Daring Di Kelas Iv.3 Sdn Pakujajar Cbm. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, V(Vol 5 No 1 June 2020). https://doi.org/10.23969/jp.v5i1.2917
Widaningsih, T., Widyawati, P., Shodiq, A., & Zayadi, A. (2019). Revolusi Industri 4.0 Dan Pendidikan Anak Usia Dini Untuk Generasi Alfa: Sebuah Telaah. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 315–323.
Widiara, I. K. (2020). Blended Learning Sebagai Alternatif Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Pendidikan, 2(December), 50–56.
Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1, 263–278.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- Authors are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Publication Ethics
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- Authors secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- Authors agree to the following copyright agreement.
Authors who publish with Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.