PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE ROTATING TRIO EXCHANGE DALAM PEMBELAJARAN BIOLOGI TERHADAP KEMAMPUAN METAKOGNITIF DAN HASIL BELAJAR SISWA SMA NEGERI 13 BONE
DOI:
https://doi.org/10.31764/paedagoria.v14i4.17633Keywords:
Model Pembelajaran Rotating Trio Exchange, Kemampuan Metakognitif, Hasil BelajarAbstract
Abstrak: Pembelajaran dengan metode diskusi kelompok belum membantu siswa untuk memiliki kemampuan pemecahan masalah dan rasa ingin tahu sehingga kemampuan mengontrol pengetahuan kognitifnya kurang maksimal. Oleh karena itu, peneliti menghadirkan model pembelajaran RTE. Penelitian ini bertujuan untuk: (1) menggambarkan pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Rotating Trio Exchange (RTE) dalam pembelajaran biologi terhadap kemampuan metakognitif siswa SMA Negeri 13 Bone, (2) membuktikan pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Rotating Trio Exchange (RTE) dalam pembelajaran biologi terhadap hasil belajar siswa SMA Negeri 13 Bone. Penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif dengan jenis penelitian Pre-Experimental Design. Instrumen penelitian menggunakan lembar angket MAI, Tes hasil belajar dan dokumentasi. Sampel penelitian yaitu kelas XI MIPA 4 berjumlah 34 siswa. Pengambilan sampel dilakukan dengan menggunakan teknik purposive sampling. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis statatistik deskriptif dan inferensial. Adapun hasil penelitian yaitu: (1) Rata-rata keseluruhan indikator kemampuan metakognitif siswa berada pada kategori baik dengan skor 78,42, (2) Nilai rata-rata pre-test siswa sebesar 49 sedangkan nilai rata-rata post-test siswa sebesar 85 dengan hasil uji t didapatkan signifikansi sebesar 0,000 < 0,05 sehingga ada pengaruh yang signifikan penerapan model pembelajaran terhadap hasil belajar siswa.
Abstract:  Learning using group discussion method hasn’t helped students have problem solving abilities and curiosity so their ability to control cognitive knowledge is less than optimal. Therefore, researchers present the RTE learning model. This study aims to: (1) describe effect of applying Rotating Trio Exchange (RTE) cooperative learning model in biology learning on the metacognitive abilities students of SMA Negeri 13 Bone, (2) prove the effect of applying Rotating Trio Exchange (RTE) cooperative learning model in learning biology on student learning outcomes SMA Negeri 13 Bone. The research used quantitative research with the type research Pre-Experimental Design. The research instrument used a questionnaire sheet MAI, learning achievement tests and documentation. The research sample class XI MIPA 4 of 34 students. Sampling was using purposive sampling technique. The data analysis technique used is descriptive and inferential statistical analysis techniques. The research results is: (1) The overall average students' metacognitive ability indicators was in the good category with a score 78.42, (2) The average score students' pre-test was 49 while the average value of students' post-test 85 with the results t test obtained a significance of 0.000 <0.05 so that there’s a significant influence application of the learning model on student learning outcomes.
References
Adiansyah, R. (2022). Profil Keterampilan Metakognitif Mahasiswa Calon Guru Biologi di Universitas Muhammadiyah Bone. Jurnal Al-Nafis: Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 2(1), 27–37. http://journal.iain-ternate.ac.id/index.php/Al-Nafis/index
Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7(1), 247–264.
Asmah, S. (2021). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dan Kesiapan Belajar Dengan Hasil Belajar Biologi Kelas XI SMA Negeri 8 Bulukumba. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 6(1), 40–48. http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JUPE/index
Bui, M. M. M., & Nuriyah. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Rotating Trio Exchange (RTE) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Dengan Sumber Energi Di Kelas III SDI Basadebu Tahun Ajaran 2020/2021. Prosiding Seminar Nasional PGSD Kupang, 142-154.
Handayani, R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange pada Materi Turunan Fungsi. Journal on Education, 06(01), 2672–2680.
Harefa, M., Lase, N. K., & Zega, N. A. (2022). Deskripsi Minat dan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan, 1(2), 381–389.
Herman, Silalahi, D. E., & Sinaga, Y. K. (2022). Collaborative Teacher and Students Sebagai Realisasi Pembelajaran Inovatif. Jurnal Indonesia Berdaya, 4(1), 267–272
Kamaliyah, A., Khamsatul Muharrami, L., Yasir, M., & Hadi, W. P. (2022). Analisis Kemampuan Metakognisi Siswa SMP Pada Materi Pemanasan Global. Jurnal Natural Science Educational Research, 4(3), 2654–4210.
Kolumba, K., Suherdiyanto, & Rina. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Rotating Trio Exchange Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi di Kelas XI IPS1 SMA Negeri 2 Sekayam Kabupaten Sanggau T.A. 2018/2019. Jurnal Pendidikan Geografi dan Pariwisata, 2(1), 52–61.
Muliana, Wahyuni, S., & Erwing. (2021). Optimalisasi Fungsi Laboratorium IPA Melalui Kegiatan Praktikum Di SMP Negeri 4 Sinjai Timur Kabupaten Sinjai. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 5(3), 2598–9944. https://doi.org/10.36312/jisip.v5i3.2182/http
Oktaviana, L. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Rotating Trio Exchange Terhadap Kemampuan Metakognitif dan Self Efficacy Kelas XI Pada Mata Pelajaran Biologi. Lampung: Program Studi Pendidikan Biologi UIN Raden Intan Lampung.
Rahayu, S. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Strategi Rotating Trio Exchange Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas X MIPA 1 Di SMA Negeri 5 Jember Semester Genap Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan, Sosial dan Agama, 6(6). http://ejournal.paradigma.web.id/index.php/
Sinaga, R. (2022). Perbedaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange dengan Problem Based Introduction Terhadap Koneksi Matematis Pada Materi Persamaan Kuadrat Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 18–19.
Suryaningtyas, S., & Setyaningrum, W. (2020). Analisis Kemampuan Metakognitif Siswa SMA Kelas XI Program IPA Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(1), 74–87. https://doi.org/10.21831/jrpm.v7i1.16049
Wahyuni, S., & Citra, L. (2019). Peningkatan Hasil Belajar IPA melalui Model Pembelajaran Iqro’ dengan Berbantuan Media Video pada Siswa Kelas VII A SMP Negeri 2 Amali Kabupaten Bone. Jurnal Biology Teaching and Learning, 2(2), 124–133.
Witjahjono. (2021). Peningkatan Layanan Bimbingan dan Konseling Tentang Strategi Belajar Sesuai Gaya Belajar Melalui Pendekatan Model Rotating Trio Exchange Siswa Kelas X IPS 1 SMA Negeri 1 Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Visioner, 2(2), 26–32.
Yahya, A., & Wahidah Bakri, N. (2020). Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika siswa. Jurnal Analisa, 6(1), 69–79. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/analisa/index
Downloads
Published
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- Authors are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Publication Ethics
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- Authors secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- Authors agree to the following copyright agreement.
Authors who publish with Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.