PENGARUH MOTIVASI MENGAJAR DOSEN TERHADAP HASIL BELAJAR MAHASISWA PADA MATAKULIAH LISTRIK DAN ELEKTRONIKA OTOMOTIF
DOI:
https://doi.org/10.31764/paedagoria.v11i1.1828Keywords:
Teaching Motivation, Learning Outcomes, Practicality.Abstract
Abstrak: Berdasarkan observasi awal, hasil belajar mahasiswa Jurusan Teknik Otomotif pada mata kuliah Listrik dan Elektronika Otomotif belum memuaskan kemungkinan karena adanya factor yang mempengaruhi hasil belajar itu sendiri baik secara internal maupun eksternal dari mahasiswa. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pen motivasi mengajar dosen terhadap hasil belajar. Jenis penelitian yang digunakan ini adalah penelitian kuantitatif. Subjek yang digunakan adalah mahasiswa jurusan teknik Otomotif yang sedang mengambil mata kuliah Listrik dan Elektronika Otomotif. Teknis analisis data yang digunakan adalah teknis analisis data deskriptif yaitu dengan mendeskripsikan kevalidan, dan reabilitas angket untuk memastikan angket yang digunakan valid dan realiabel dan uji regresi linier ganda untuk melihat bagaimana perngaruh motivasi mengajar dosen terhadap hasil belajar. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa adanya pengaruh antara motivasi mengajar dosen terhadap hasil belajar yang ditunjukkan dengan hasil SPSS dari regresi linier ganda dengan nilai sig, 0,005<0,05. sehingga Ha diterima, Maka dapat disimpulkan bahwa pada penelitian ini subjek motivasi mengajar dosen mempengaruhi hasil belajar mahasiswa.
Abstract: Based on preliminary observations, the learning outcomes of students of the Automotive Engineering Department in the Electrical and Electronics Electronics course have not been satisfactory possibly because of the factors that influence the learning outcomes themselves both internally and externally from students. The purpose of this study was to determine the motivation of teaching lecturers on learning outcomes. This type of research used is quantitative research. The subjects used were students majoring in Automotive engineering who were taking Electrical and Electronics Electronics courses. The data analysis technique used is descriptive data analysis technique, namely by describing the validity and reliability of the questionnaire to ensure the questionnaire used is valid and realiable and multiple linear regression tests to see how the teaching motivation influences lecturers' learning outcomes. The results of this study indicate that there is an influence between the teaching motivation of lecturers on learning outcomes as indicated by the SPSS results from multiple linear regression with a sig value of 0.005 <0.05. so Ha is accepted, then it can be concluded that in this study the subject of lecturer teaching motivation affects student learning outcomes.References
Abror, T. (2013). Peningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Keterampilan Berkomunikasi Guru. Jurnal Pemikiran Keislaman, 23(2). https://doi.org/10.33367/tribakti.v23i2.20
Arifin, Z. (2012). Evaluasi pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya, 425. https://doi.org/979-692-956-2
Chotijah, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Akuntansi Berbasis Mind Mapping (Peta Konsep) Pada Materi Rekonsiliasi Bank Kelas Xi Akuntansi Smk Negeri Mojoagung Jombang. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 5(1).
Citraningrum, D. M. (2016). Menulis Puisi Dengan Teknik Pembelajaran Yang Kreatif. Jurnal Umum Jember, 1(1), 82.
Darojat, W. M. (2015). Model Evaluasi Program Pendidikan. Islamidina, Volume XIV, 1–28.
Erita, S. (2016). Beberapa Model, Pendekatan, Strategi, dan Metode dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan, 1(2), 1–13.
Hasanah, D., Syamwil, R., & Sudana, I. M. (2017). Dampak Sertifikasi Profesi dan Sertifikasi Kompetensi Akuntansi terhadap Kinerja Guru Akuntansi SMK. Journal of Vocational and Career Education, 2(1). https://doi.org/10.15294/jvce.v2i1.10981
Krelová, K. K. (2010). Evaluation of the study program for pedagogy of technical professional subjects. Joint International IGIP-SEFI Annual Conference 2010.
Nurhidayah, D. A. (2015). Pengaruh Motivasi Berprestasi Dan Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Smp. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 13–24. https://doi.org/10.2426/dpp.v3i2.
Nursyaidah. (2014). Faktor-faktor yang mempengaruhi belajar peserta didik. Forum Pedagogik, (Edisi Khusus Juli - Desember), 70–79.
Permenristekdikti. (2018). Peraturan Menteri Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi Nomor 9 Tahun 2018 Tentang Akreditasi Jurnal Ilmiah. In Direktorat Jenderal Penguatan Riset dan Pengembangan.
Rizkiana, F., Dasna, I. W., & Marfu’ah, S. (2016). Pengaruh Praktikum dan Demonstrasi dalam Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Motivasi Belajar Siswa Materi Asam Basa Ditinjau dari Kemampuan Awal. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan Volume: 1 Nomor: 3 Bulan Maret Tahun 2016 Halaman:, 1(3), 354–362.
Sanjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. System, Vol. 6, pp. 140–151.
Sarwono, J. (2012). Mengubah Data Ordinal Ke Data Interval dengan Metode Suksesif Interval (MSI). Statistik Terapan Aplikasi Untuk Riset Skripsi, Tesis Dan Disertasi, Menggunakan SPSS, AMOS Dan Excel, 250–259.
Sudjana, N. (2013). Dasar-dasar proses belajar. Jurnal Pendidikan, 11–39.
suwandi, joko, & Sidik, R. M. (2016). Evaluasi Program Pengalaman Lapangan dalam Membekali Kompentensi Calon Guru. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(1), 70–79.
Veloo, A. (2011). Keupayaan Teori dan Pelaksanaan Pentaksiran dalam Pembelajaran. Journal of Governance and Development, 7(1), 8–15.
Waldopo, W. (2019). Pengembangan Kualitas SDM (Guru) Di Madrasah. Jurnal Teknodik, 135. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.551
Wulan, A. H. Z., & Aristia, R. (2018). Jenis - Jenis Instrumen dalam Evaluasi Pembelajaran. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 1–13.
Yusup, A. A. (2017). Meningkatkan hasil belajar matematika. Formatif : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(2), 124–129. https://doi.org/10.26877/mpp.v3i2.294
Downloads
Published
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- Authors are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Publication Ethics
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- Authors secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- Authors agree to the following copyright agreement.
Authors who publish with Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.