ANALISIS TENTANG PENGHAYATAN NILAI-NILAI KEBHINEKATUNGGALIKAAN DAN PANCASILA YANG DITERAPKAN DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.31764/paedagoria.v15i1.20005Keywords:
Nilai Kebhinekatunggalikaan, Pancasila, Sekolah DasarAbstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bentuk atau simbol penghayatan nilai-nilai Bhineka Tunggal Ika dan Pancasila sebagai identitas manusia Indonesia yang diterapkan di SD Negeri 55 Palembang. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan menggunakan metode literatur dan obsevasi. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara dan analisis data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa SD Negeri 55 Palembang sudah menerapkan nilai-nilai kebhinekatunggalikaan dan Pancasila dengan baik. Nilai-nilai kebhinekatunggalikaan terbukti dengan adanya gambar presiden dan lambang Pancasila, adanya penerapan 6S dan dengan adanya sikap saling menghargari terhadap perbedaan agama. Sedangkan nilai-nilai Pancasila dari lima sila terlihat dari kegiatan peserta didik di sekolah yaitu berdoa sebelum dan setelah belajar, menghormati dan menghargai teman maupun guru yang berbeda agama, tidak adanya deskriminasi dengan adanya poster antibullying, mentaati tata tertib dan adanya piket kelas.
Abstract: Â This research aims to analyze the form or symbol of appreciation of the values of Bhinneka Tunggal Ika and Pancasila as the identity of Indonesian people which is applied at SD Negeri 55 Palembang. This research is qualitative research using literature and observation methods. The data collection technique used was interviews. The results of the research show that SD Negeri 55 Palembang has implemented the values of diversity and Pancasila well. The values of diversity are proven by the presence of a picture of the president and the Pancasila symbol, the implementation of 6S and an attitude of mutual respect for religious differences. Meanwhile, the Pancasila values of the five principles can be seen from students' activities at school, namely praying before and after studying, respecting and appreciating friends and teachers of different religions, no discrimination with anti-bullying posters, obeying rules and class picketing.
References
Aka, K, A. (2016). Model Quantum Teaching Dengan Pendekatan Cooperative Learning Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pkn. Jurnal Pedagogia, 5(1), 35-46.
Alwasi, F, F., dkk. (2023). Menanamkan Rasa Kebersamaan dan Sikap Saling Menghargai Melalui Pembelajaran IPS di SD Kelas Awal Tema 7 "Kebersamaan" Kelas 2 SD. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPA (JPPI), 17(1), 84-92.
Asbar, R. F & Witarsa, R. (2020). Kajian Literatur Tentang Penerapan Pembelajaran Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 3(2), 225-236.
Hayati, Z. (2018). Pendidikan Sekolah Dasar dan Peningkatan SDM Yang Berkualitas. Primary Education Journal (PEJ), 1(2), 66-71.
Irawati, D., Iqbal, A, M., Hasanah, A & Arifin, H, S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa, Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224-1238.
Kamaria, A. (2021). Implementasi Kebjikan Penataan dan Mutasi Guru Pegewai Negeri Sipil di Lingkungan Dinas Pendidikan Kabupaten Halmahera Utara. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(3), 82-96.
Khaatimah, H & Wibawa, H. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(2), 76-87.
Maghfirani, R, T. (2023). Implementasi Nilai Kebhinekaan Global Dalam Profil Pelajar Pancasila Untuk Menghadapi Kritis Identitas Nasional. Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 100-108.
Malaikosa, Y, M, L., Nurkholisah, F & Khusniyah, T, W. (2023). Efektivitas Karakter Melalui Metode Pembiasaan Siswa SD Negeri Tungkulrejo Kecamatan Padas, Kabupaten Ngawe. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 5(1), 26-33.
Mustari, dkk. (2023). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembinaan Karakter Di Sekolah. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Ilmu-ilmu Sosial, Hukum dan Pengajarannya, 18(1), 179-192.
Permadi, S. (2015). Analisis Problematika Pendidikan Sekolah Dasar Menuju Paradigma Pendidikan Baru Melalui Peningkatan Profesionalisme Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 39-47.
Pertiwi, A, D & Dewi, D, A. (2021). Implementasi Nilai Pancasila Sebagai Landasan Bhinneka Tunggal Ika. Jurnal Kawarganegaraan, 5(1), 212-221.
Pujiati, S & Muhsin, I. (2020). Aktualisasi Nilai Pancasila dalam Memperkuat Negara Hukum Indonesia Perspektif Sosiologis. Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(2), 13-22.
Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. Jurnal Alhadharah, 17(33), 81-95.
Riyanto, S., dkk. (2023). Bhinneka Tunggal Ika: Nilai Dan Formulasinya Dalam Peraturan Perundang-Undangan. Jurnal Legislasi Indonesia, 20(2), 1-13.
Sianturi, Y & Dewi, D, A. (2021). Penerapan Nilai Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari Hari Dan Sebagai Pendidikan Karakter. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 222-231.
Sujana, I, W, C. (2019). Fungsi dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29-39.
Sulistuyaningrum, T & Fathurrahman, M. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) pada Kurikulum Merdeka di SD Nasima Kota Semarang. Jurnal Profesi Keguruan, 9(2), 121-128.
Ulandari, T & Nawawi, E. (2023). Analisis Penghargaan dan Penghayatan terhadap Kebhinekatunggalikaan serta Nilai Pancasila di SMA N 2 Palembang. Jurnal Pengabdian Weest Science, 2 (1), 38-46.
Widiyani. (2023). Implementasi Kebhinekatunggalikaan dan Sila-Sila Pancasila Sebagai Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan West Science, 1(2), 150-158.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- Authors are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Publication Ethics
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- Authors secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- Authors agree to the following copyright agreement.
Authors who publish with Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.