ENHANCING INNOVATION BY STUDENT CENTERED LEARNING (SCL) ON ONLINE LEARNING IN DISRUPTIVE ERA
DOI:
https://doi.org/10.31764/paedagoria.v11i2.2489Keywords:
Innovation, Student-centered Learning, Online LearningAbstract
Abstrak: Corona telah membuat banyak gangguan yang tak terduga di masyarakat. Ada banyak lockdown yang terjadi di berbagai tempat di dunia yang mengubah kegiatan sehari-hari, seperti pendidikan. Seperti halnya kegiatan lainnya, pendidikan harus beradaptasi dengan menggunakan pembelajaran online. Masalahnya adalah tidak setiap siswa siap untuk berubah dan beradaptasi untuk melakukan student-centered learning (SCL) dengan menggunakan teknologi untuk pembelajaran online yang sangat berbeda dari pembelajaran yang biasa mereka lakukan di sekolah. Student-centered learning (SCL) adalah cara belajar yang menjadikan siswa sebagai pusat perhatian dan memberikan kesempatan untuk menyesuaikan dengan kemampuan atau perilaku mereka dalam belajar. Inovasi diperlukan dan akan meningkat untuk melakukan student-centered learning (SCL) selama perubahan yang tiba-tiba dan tidak dipersiapkan ini. Oleh karena itu masalahnya adalah bagaimana inovasi berperan selama pandemi dalam pendidikan. Metode kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui literatur, seperti buku, internet, dan sumber-sumber lain akan digunakan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Hasil dari penelitian ini adalah student-centered learning (SCL) dalam pembelajaran online adalah sebuah inovasi yang juga meningkatkan inovasi siswa. Hal ini berarti dengan menerapkan pembelajaran yang berpusat pada siswa, siswa akan lebih inovatif, di mana mereka dapat membuat atau meningkatkan gagasan.
Abstract:  Corona has made a lot of unexpected disruptive in society. There has been a lot of lockdowns happening around the world that change daily activities, such as education. Like working, education has to adapt by using online learning. The problem is not every student is ready to change and adapt to do student-centered learning by using technology for online learning which was very different from their usual learning at school. Student-centered learning is ways of learning that make students as the center of attention and giving the opportunity to adjust to their abilities or behavior in learning. Innovation was needed and will increase to perform student-centered learning during this sudden unprepared change. Therefore the issue will be how innovation plays a role during this pandemic in education. Qualitative methods with data collection techniques through literature, such as books, research, the internet, and other sources will be used to solve the issue. The result of this study is student-centered learning in online learning is an innovation that also improves student’s innovation. That means by implementing student-centered learning, students will be more innovative, where they can create or upgrade the ideas.References
Eka, K. I. (2019). Analisis Pencapaian Keterampilan Abad 21 Pada Pembelajaran Siswa SMK Akuntansi di Kabupaten Gresik. In SKRIPSI Jurusan Akutansi - Fakultas Ekonomi UM. http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/akutansi/article/view/83109
Gugus Tugas Percepatan Penanganan COVID-19. (2020). Data Sebaran Covid-19. Data Sebaran. https://covid19.go.id/
H. Mudjia Rahardjo. (2010). Triangulasi dalam Penelitian Kualitatif. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. https://doi.org/10.1360/zd-2013-43-6-1064
Huda, N., Setijorini, L. E., Eka Yani, D., & Farida, I. (2017). Keragaman Proses Pembelajaran Penyuluh Pertanian Dalam Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh. Jurnal Matematika Sains Dan Teknologi, 18(1), 56–67. https://doi.org/10.33830/jmst.v18i1.180.2017
I Wayan Santyasa. (2018). Student centered learning : Alternatif pembelajaran inovatif abad 21 untuk menyiapkan guru profesional. Prosiding Seminar Nasional Quantum, 25, 14.
Inas Widyanuratikah, A. (2020). Belajar dari Rumah, Konsep yang Ternyata tak Mudah. REPUBLIKA. https://republika.co.id/berita/q7ds30328/belajar-dari-rumah-konsep-yang-ternyata-tak-mudah
Kaimuddin, K. (2015). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Tinggi. Jurnal Ilmiah VISI PPTK PAUDNI, 11(1), 19–38. https://doi.org/10.31332/ATDB.V8I1.391
Kustijono, R. (2011). Implementasi Student Centered Learning Dalam Praktikum Fisika Dasar. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA), 1(2), 19. https://doi.org/10.26740/jpfa.v1n2.p19-32
Kuswanti, Y., Setiawani, S., & Lestari, N. D. S. (2017). Analisis Soal Dalam Buku Siswa Matematika Kurikulum 2013 Untuk Sekolah Menengah Pertama Kelas VII Berdasarkan Dimensi Kognitif Trends International Mathematics and Science Study (TIMSS). Jurnal Edukasi, 4(3), 25. https://doi.org/10.19184/jukasi.v4i3.6156
Ma’sum, A. (2015). Membangun Karakter melalui Pembelajaran Kontekstual. JURNAL DIDAKTIKA ISLAMIKA, 5(1), 76–98. http://etheses.uin-malang.ac.id/4323/1/02110282.pdf
Mediana. (2020). Beban Guru Makin Bertambah Selama Pandemi Covid-19. KOMPAS. https://kompas.id/baca/humaniora/dikbud/2020/07/28/beban-guru-makin-bertambah-selama-pandemi-covid-19/
Muqtadiroh, F. A., & Muklason, A. (2012). Penerapan Student Centered Learning Pada Perkuliahan Pengantar Sistem. Konferensi Nasional Pendidikan Teknologi Informasi, Januari 2012.
Nurhidayah, D. A. (2015). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigasi Pada Materi Geometri. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 43–50.
Nursa’ban, M. (2007). Implementasi Student Centered Learning Berbasis Internet Dalam Pembelajaran Geografi Program Pendidikan Non Formal Kejar Paket C. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(11).
Siti Zubaidah. (2016). Keterampilan Abad Ke-21 : Keterampilan Yang Diajarkan. Seminar Nasional Pendiikan, 2, 1–17. https://doi.org/10.1021/acs.langmuir.6b02842
Thamrin, H. (2013). Pengembangan Sistem Penilaian Otomatis Terhadap Jawaban Soal Pendek Dan Terbuka Dalam Evaluasi Belajar Online Berbahasa Indonesia. Simposium Nasional Teknologi Terapan (SNTT).
Uslan dan Nuriyah. (2018). Model Student Centered Learning ( Scl ) Di Sekolah Dasar ( Sd ) Yang Inovatif Terintegrasi Pembelajaran Terpadu. Jurnal Pendas Mahakam. Vol 3 (1). 63-67. Mei 2018, 3(1), 63–67.
Waryanto, N. H. (2006). Online Learning Sebagai Salah Satu Inovasi Pembelajaran. In Pythagoras (Vol. 2, Issue 1, pp. 10–23). http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/132304807/Online Learning sebagai Salah Satu Inovasi Pembelajaran.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- Authors are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Publication Ethics
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- Authors secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- Authors agree to the following copyright agreement.
Authors who publish with Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.