DEVELOPMENT AN INTERACTIVE MODULE FOR MOMENTUM AND IMPULSE BASED ON MACROMEDIA FLASH
DOI:
https://doi.org/10.31764/paedagoria.v12i2.4949Keywords:
Interactive Module, Macromedia Flash, Momentum dan Impuls.Abstract
Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan modul interaktif berbasis macromedia flash yang valid dan efektif digunakan dalam pembelajaran pokok bahasan momentum dan impuls. Penelitian ini menggunakan pendekatan Research and Development (R&D) yang mengacu pada prosedur yang diadaptasi dari. Prosedur penelitian ini terdiri dari (1) tahap perancangan, yang terdiri atas analisis kebutuhan, penyusunan GBIM dan JM, serta penulisan naskah, (2) tahap produksi, yang terdiri atas persiapan, pelaksanaan, dan penyelesaian, dan (3) tahap evaluasi, yang terdiri atas evaluasi pramaster, revisi, dan uji coba lapangan. Berdasarkan hasil uji ahli untuk mengukur validitas produk diperoleh hasil sebesar 3,60 dengan kategori sangat baik dari segi penyajian materi, dan 3,61 dengan kategori sangat baik dari segi desain produk. Penelitian ini diujicobakan pada siswa kelas X MIA SMA Life Skills Kesuma Bangsa. Berdasarkan hasil uji kemenarikan, kemudahan dan kemanfaatan produk diperoleh hasil sebesar 3,35 dengan kategori sangat menarik, 3,38 dengan kategori sangat mudah, 3,93 dengan kategori sangat bermanfaat, dan untuk hasil uji keefektifan produk diperoleh hasil N-Gain sebesar 0,84 dengan kategori tinggi berdasarkan peningkatan nilai pretest dan postest siswa. Sehingga dapat disimpulkan bahwa modul interaktif berbasis macromedia flash yang telah dikembangkan dinyatakan valid dan efektif digunakan dalam pembelajaran pokok bahasan momentum dan impuls.
Abstract:Â The purpose of this research is to develop an interactive module based on macromedia flash that is valid and effective to use in learning the subject of momentum and impulse. This study uses a Research and Development (R&D) approach which refers to a procedure adapted from. This research procedure consists of (1) the design stage, which consists of needs analysis, preparation of GBIM and JM, additional script writing, (2) the production stage, which consists of preparation, implementation, and completion, and (3) the evaluation stage, which consists of premaster evaluation, revision, and field trials. Based on the results of expert tests to measure the validity of the product, the results obtained are 3.60 with a very good category in terms of material presentation, and 3.61 with a very good category in terms of product design. This research was tested on students of class X MIA SMA Life Skills Kesuma Bangsa. Based on the results of the attractiveness, convenience and usefulness of the product, the results obtained are 3.35 with a very attractive category, 3.38 with a very easy category, 3.93 with a very useful category, and for the results of the product effectiveness test the N-Gain result is 0, 84 with a high category based on the increase in pretest and posttest students scores. So it can be concluded that the interactive module based on macromedia flash that has been developed is declared valid and effective to use in learning the subject of momentum and impulse.References
Anggraini, D., Suyatna, A., & Sesunan, F. (2017). Studi Perbandingan Hasil Belajar Fisika antara Penggunaan Gambar Bergerak dengan Gambar Statis. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 5(1), 83–95.
Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajaran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.100
Damopolii, V., Bito, N., & Resmawan. (2019). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Multimedia pada Materi Segiempat. ALGORITMA Journal of Mathematics Education, 1(2), 74–85. https://doi.org/10.15408/ajme.v1i2.14069
Kustadi, C., Sucipto, B., & Sikumbang, R. (2013). Media Pembelajaran Manual dan Digital (2nd ed.). Ghalia Indonesia.
Nafi’a, M. Z. I., Degeng, I. N. S., & Soepriyanto, Y. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Perkembangan Kemajuan Teknologi pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(3), 272–281. https://doi.org/10.17977/um038v3i32020p272
Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 8–18. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/fbc/article/view/1650
Parulian, H. G., & Situmorang, M. (2013). Inovasi Pembelajaran di dalam Buku Ajar Kimia SMA untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 19(2), 67–78. https://doi.org/10.24114/jpp.v19i2.3056
Purnama, S. I., & B., I. G. P. A. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif menggunakan Software Articulate Storyline pada Mata Pelajaran Teknik Elektronika Dasar Kelas X TEI 1 Di SMK Negeri 2 Probolinggo. Jurnal PendidikanTeknik Elektro, 3(2), 275–279.
Purwono, J., Yutmini, S., & Anitah, S. (2014). Penggunaan Media Audio-visual pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 127–144.
Ramlawati, Liliasari, Martoprawiro, M. A., & Wulan, A. R. (2014). The Effect of Electronic Portfolio Assessment Model to Increase of Students’ Generic Science Skills in Practical Inorganic Chemistry. Journal of Education and Learning, 8(3), 179–186. https://doi.org/10.11591/edulearn.v8i3.260
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan : Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (23rd ed.). Alfabeta.
Sunantri, A., Suyatna, A., & Rosidin, U. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran menggunakan Learning Content Development System Materi Usaha dan Energi. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 4(1), 107–117.
Suradnya, L. S. A., Suyanto, E., & Suana, W. (2016). Modul Interaktif dengan Program LCDS untuk Materi Cahaya dan Alat Optik. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 4(2), 35–46.
Suryani, W., & Sukarmin. (2012). Pengembangan E-Book Interaktif pada Materi Pokok Elektrokimia Kelas XII SMA. Unesa Journal of Chemical Education, 1(2), 54–62.
Suyatna, A. (2016). Visualisasi Fenomena Fisika : Membuat Fisika Menarik (1st ed.). Innosain.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Wahyuni, N., Adripen, & Herawati, S. (2020). Pengembangan Modul Interaktif dengan menggunakan Lectora Inspire 18 pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di MAN 2 Tanah Datar. At-Tarbiyah Al-Mustamirrah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 25–34.
Warsita, B. (2008). Teknologi Pembelajaran : Landasan dan Aplikasinya (1st ed.). Rineka Cipta.
Wikcaksono, A., Suyatna, A., & Sesunan, F. (2013). Pengembangan Media Tutorial Berbasis Multimedia Interaktif pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 1(3), 111–121.
Wiyoko, T., Sarwanto, & Rahardjo, D. T. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Modul Elektronik Animasi Interaktif untuk Kelas XI SMA ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Sebelas Maret, 2(2), 11–15.
Wulandari, S. R., Suyanto, E., & Suana, W. (2016). Modul Interaktif dengan Learning Content Development System Materi Pokok Listrik Statis. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 4(2), 23–34.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- Authors are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Publication Ethics
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- Authors secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- Authors agree to the following copyright agreement.
Authors who publish with Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.