PENERAPAN KEGIATAN PEER TUTOR DALAM PEMBELAJARAN DARING
DOI:
https://doi.org/10.31764/paedagoria.v12i2.4965Keywords:
Application, Peer Tutor, Online Learning.Abstract
Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan bagaimanakah penerapan kegiatan peer tutor dalam pembelajaran daring. Penelitian ini tergolong penelitian deskriptif kuantitatif. Penelitian ini dilakukan pada mahasiswa yang mengikuti matakuliah Profesi Kependidikan. Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data dalam penelitian ini, yaitu: (1) Rencana penerapan kegiatan peer tutor; (2) Instrumen tes hasil belajar mahasiswa; (3) Lembar Angket. Hasil penelitian yang meliputi hasil diskusi kelompok, hasil tes, dan hasil angket. Berdasarkan hasil tes secara klasikal sebesar mahasiswa telah mencapai ketuntasan, maka dapat dikatakan bahwa mahasiswa telah memahami materi yang telah dipelajari. Hasil angket respon yang sangat positif terhadap penerapan kegiatan “Peer Tutor†dalam pembelajaran daring. Penerapan kegiatan “peer tutor†dalam pembelajaran daring terdiri dari tiga tahap, yaitu peer, tutoring dan evaluation. Penerapan kegiatan “peer tutor†dalam pembelajaran daring dapat menumbuhkan sikap percaya diri dan peduli kepada teman, serta dapat mengembangkan kemampuan pemahaman konsep mahasiswa.
Abstract: The purpose of this study is to describe how peer tutor activities are implemented in online learning. This research is classified as quantitative descriptive research. This research was conducted on students who follow the education profession.Instruments used to collect data in this study, namely: (1) Plan for the application of peer tutor activities; (2) Instrument test results of student learning; (3) Angket sheet. The results of the study included the results of group discussions, test results, and questionnaire results. Based on the results of the test classically 77.8% of students have reached completion, it can be said that students have understood the material that has been studied. The results of a very positive response to the application of "Peer Tutor" activities in online learning.The application of "peer tutor" activities in online learning consists of three stages, namely peer, tutoring and evaluation. The application of "peer tutor" activities in online learning can foster a confident and caring attitude to friends, and can develop the ability to understand student concepts.
References
Abrianto, O. R. (2019). Penerapan Metode Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Materi Trigonometri Kelas Xi MIPA 4 SMA Negeri 1 Ambarawa. Satya Widya, 35(1), 62–74. https://doi.org/10.24246/j.sw.2019.v35.i1.p62-74
Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. UNISSULA Press.
Arrand, K. (2014). Peer-Tutoring. Journal of Pedadogic Development, 4(1), 47–61. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.01139-8
Arta Diantoro, S. B., Mahsup, M., & Pramita, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (Tsts) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bentuk Aljabar Siswa Kelas VII SMP. Paedagoria FKIP UMMat, 10(1), 01–07. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v10i1.811
Asrul, Ananda, R., & Rosinta. (2014). Evaluasi Pembelajaran. Citapustaka Media.
Briggs, S. (2013). How Peer Teaching Improves Student Learning and 10 Ways To Encourage It (pp. 1–13).
Haryoko, S. (2011). Efektivitas Strategi Pemberian Umpan Balik Terhadap Kinerja Praktikum Mahasiswa D-3 Jurusan Teknik Elektronika. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 30(1), 103–115. https://doi.org/10.21831/cp.v1i1.4194
Isjoni. (2009). Cooperatif Learning Mengembangkan Kemempuan Belajar Berkelompok. Bandung: Alfabeta.
Isjoni. (2010). Cooperative Learning Efektivitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.
Isjoni. (2011). Cooperative learning. Bandung: Alfabeta.
Iskandar, S. M., & Widayanti, F. D. (2013). Menggunakan Pendekatan Mekanistik, Tugas di Jurusan Kimia FMIPA UM. Seminar Nasional FMIPA UNDIKSHA III, 153–155.
Jaedun, A. (2009). Penerapan Model Tutor Teman Sejawat Berbasis Internet untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Mahasiswa dalam Mata Kuliah Fisika. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 18(1), 39–60. https://doi.org/10.21831/jptk.v18i1.7678
Mahsup, M., Ibrahim, I., Muhardini, S., Nurjannah, N., & Fitriani, E. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Tutor Sebaya. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3), 609–616. https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2673
Majid, A. (2013). Strategi Pembelajaran (Cetakan 2). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Masliani, S. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Strategi Peer Tutor Pada Materi Komposisi Fungsi Kelas X IIS 1 Madrasah Aliyah Negeri 1 Banjarmasin Tahun Pelajaran 2017/2018. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 135–141. https://doi.org/10.20527/edumat.v6i2.5131
Munthe, A. P., & Naibaho, H. P. (2019). Manfaat dan Kendala Penerapan Tutor Sebaya untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Lentera Harapan Mamit. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(2), 138–147. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p138-147
Nurdin, H. (2012). Penerapan Metode Tutor Sebaya pada Mata Pelajaran Kimia untuk Meningkatkan Self-Efficacy Siswa Kelas XII Pertanian SMKN 1 Watang Pulu Sidrap. Jurnal Chemica, 13(2), 17–25.
Priyambodo, S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa dengan Metode Pembelajaran Personalized System of Instruction. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut, 5(1), 10–17.
Ramadhan, R., Solehudin, A., & Sabri, S. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Teknologi Mekanik Di SMK. Journal of Mechanical Engineering Education, 5(2), 230–235. https://doi.org/10.17509/jmee.v5i2.15194
Ratnaningsih, R. I. S. (2003). Pembelajaran Membaca Permulaan : Penerapan Model Tutur Sebaya. Surakarta: Pustaka Cakra Surakarta.
Rivaldi, D., Megayanti, T., & Aryanti, T. (2020). Digital Peer Tutoring in Engineering Education. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 830(4). https://doi.org/10.1088/1757-899X/830/4/042070
Romansyah, R., S, W., & Wagino. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Tutor Sebaya Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Diklat Teknik Dasar Otomotif Pada Siswa Kelas X Program Keahlian Teknik Kendaraan Ringan Smk Negeri 1 Sumatera Barat. Automotive Enineering Education Journals, 7(1), 1–11.
Ruslau, M. F. V., Suryani, D. R., & Mutmainnah, L. Z. (2018). Journal of honai math. Journal of Honai Math, 1(2), 93–102.
Sagala, S. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran untuk Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta.
San S, Putu, R., & W, M. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Tutor Sebaya terhadap Hasil Belajar Biologi. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3(3), 1–10.
Sanjaya, W. (2012). Kurikulum dan Pembelajaran Teori dan Praktek Pengembangan Kurikulum Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.
Setiawan, I. W. B., Artawan, I. G., & Rasna, I. W. (2014). Penerapan Metode Pembelajaran Tutor Sebaya (Peer Teaching) untuk Meningkatkan Pemahaman Isi Teks Dongeng Siswa Kelas VII A1 di SMP Negeri 3 Sawan. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 2(1).
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Syarif, I., Elihami, & Buhari, G. (2021). Membangun Rasa Percaya Diri Melalui Stategi Peer Tutoring Di Sekolah Dasar. Journal of Education, Psichology and Counseling, 3(1), 1–9.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- Authors are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Publication Ethics
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- Authors secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- Authors agree to the following copyright agreement.
Authors who publish with Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.