IMPLEMENTASI HIDUP SEHAT DALAM PERSIAPAN PEMBELAJARAN TATAP MUKA SISWA SD SEBAGAI UPAYA PENCEGAHAN COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.31764/paedagoria.v12i2.4973Keywords:
Implementation, Healthy Life, Face to Face Learning, Covid-19 Prevention Efforts.Abstract
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk memberikan informasi dalam pembiasaan hidup sehat pada siswa SD dalam upaya pencegahan Covid-19 pada pembelajaran daring dan persiapan tatap muka. Kurangnya pengetahuan siswa SD tentang pembiasaan hidup sehat mengharuskan guru untuk memberikan edukasi yang lebih serta bekerja sama dengan orang tua pada pelaksanaan pembelajaran daring dan persiapan tatap muka yang akan segera dilakukan. Pembiasaan hidup sehat yang diberikan kepada siswa antara lain mencuci tangan dengan benar sesuai anjuran dari WHO, memakai masker yang baik, melakukan physical distancing atau menjaga jarak dengan orang lain minimal satu meter, dan mengonsumsi makanan yang bergizi. Metode yang digunakan pada penelitian ini menggunakan pendekatan literature review. Dalam melakukan pengumpulan data penulis mengumpulkan data dan informasi yang berkaitan dengan pembiasaan hidup sehat siswa SD dalam upaya pencegahan Covid-19 pada pembelajaran daring dan persiapan tatap muka melalui data – data pendukung yang bersumber dari jurnal penelitian baik nasional maupun internasional, serta buku – buku penunjang. Upaya pembiasaan hidup sehat yang dilakukan dengan baik akan menjadi efektif untuk mencegah virus Covid-19. Semakin banyak edukasi yang diberikan, maka siswa akan semakin baik dalam implementasi pada kehidupan sehari – hari dan semakin siap dalam persiapan pembelajaran tatap muka yang akan dilakukan.
Abstract: The purpose of this study was giving the information to inculcate healthy living habits in elementary school students in an effort to prevent Covid-19 in online learning and face-to-face preparation. The lack of knowledge of elementary school students about healthy living habits required teachers to give more education and cooperate with parents in the implementation of online learning and face-to-face preparations that will soon be carried out. Healthy living habits that given to students include washing hands properly according to WHO recommendations, wearing good masks, doing physical distancing or keeping a distance of at least one meter from other people, and eating nutritious food. The method of this study was used a literature review approach. In collecting data, the author collected data and information related to healthy living habits of elementary school students in an effort to prevent Covid-19 in online learning and face-to-face preparation through supporting data that sourced from research journals, both national and international, as well as supporting books. Efforts to habituate healthy life habits that are carried out properly, will be effective in preventing the Covid-19 virus. The more education was given, the students will be better at implementing it in daily life and more ready in preparation for face-to-face learning that will be carried out.
References
Atmojo, joko tri, Iswahyuni, S., Rejo, & Setyorini, C. (2020). Penggunaan Masker Dalam Pencegahan Dan Penanganan Covid-19. Penggunaan Masker Dalam Pencegahan Dan Penanganan Covid-19: Rasionalitas, Efektivitas, Dan Isu Terkini, 3(2), 84–95.
Chrisnawati, Y., & Suryani, D. (2020). Hubungan Sikap, Pola Asuh Keluarga, Peran Orang Tua, Peran Guru dan Ketersediaan Sarana Dengan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 12(2), 1101–1110. https://doi.org/10.35816/jiskh.v12i2.484
Edwita, Hasanah, U. (2020). Pelatihan Pembuatan Flashcard untuk Meningkatkan Budaya Hidup Sehat Siswa Sekolah Dasar Di Wilayah Jakarta. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 4(1), 40–52.
Hariyanti, N. T., & Wirapraja, A. (2018). Pengaruh Influencer Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Digital Era Moderen (Sebuah Studi Literatur). Jurnal Eksekutif, 15(1), 133–146.
Indriastuti. (2021). Hubungan Antara Tingkat Pengetahuan Orang Tua Tentang Covid-19 dengan Penerapan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat pada Anak Usia Dini di Masa Pandemi. Skripsi, 8–12. http://eprints.ums.ac.id/89855/10/NASKAH PUBLIKASI .pdf
Irwandi, S., Ufatin, N., & Sultoni. (2016). Peran Sekolah dalam Menumbuhkembangkan Perilaku Hidup Sehat pada Siswa Sekolah Dasar (Studi Multi Situs di SD Negeri 6 Mataram dan SD Negeri 41 Mataram Kota Mataram Nusa Tenggara Barat). Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pembagunan, 1(3), 492–498.
Karo, M. B. (2012). Perilaku Hidup Bersih dan Sehat ( PHBS ) Strategi Pencegahan Penyebaran Virus Covid-19. 1–4.
Kemenkes. (2020). Panduan Gizi Seimbang COVID-19.pdf (p. 30).
Nopsi Marga. (2021). UPDATE Corona Indonesia per Jumat 20 Agustus 2021: Kasus Harian Covid-19 Bertambah 20.004 Orang. Pikiran Rakyat.Com.
Pertiwi, G. S., & Budiono, I. (2021). Perilaku Physical Distancing Masyarakat pada Masa Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Public Health and Nutrition, 1(1), 90–100.
Pratoko, K. (2021). Jurnal ABDI MERCUSUAR. 01(01), 48–54.
Prayitno, S. A., Pribadi, H. P., & Ifadah, R. A. (2020). Peran Serta Dalam Melaksanakan Protokol Pencegahan Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19) Pada Masyarakat. DedikasiMU(Journal of Community Service), 2(3), 504. https://doi.org/10.30587/dedikasimu.v2i3.1657
Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Santoso, P. B., Wijayanti, L. M., Choi, C. H., & Putri, R. S. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1–12. https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/397
Razi, F., Yulianty, V., Amani, S. A., & Fauzia, J. H. (2020). COVID-19 : Buku Kesehatan Mandiri Untuk Sahabat. PD Prokami Kota Depok, 27.
Sari, M. K. (2020). Sosialisasi tentang Pencegahan Covid-19 di Kalangan Siswa Sekolah Dasar di SD Minggiran 2 Kecamatan Papar Kabupaten Kediri. Jurnal Karya Abdi, 4(1), 80–83.
Siregar, E. F. S., & Damilia, E. (2020). Pembelajaran Online Sebagai Bentuk Penguatan Pendidikan Selama Pandemi Covid-19 Di SD Muhammadiyah 03 Kota Medan. Jurnal Ilmiah Aquinas, III(2), 306–315.
Sitoayu, L., Putri, V. H., Lutfiani, W., & Rumana, N. A. (2020). Makan Bergizi dan Hidup Penuh Prestasi. Jurnal Abdimas, 6(2), 93–97.
Sri Mulyani, I. T., & Suryapermana, N. (2020). Manajemen Kantin Sehat Dalam Meningkatkan Kegiatan Belajar Mengajar (Studi Kasus di SMAN 3 Rangkasbitung). Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(2), 121–130. https://doi.org/10.35673/ajmpi.v10i2.988
Sugandini, W., Erawati, N. K., & ... (2020). Pembinaan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat Dengan Metode Pembiasaan Di Sekolah Dasar. Proceeding Senadimas …, 122–132.
Susanto, E., & Deapalupi, A. P. (2020). Analisis Dampak Covid-19 terhadap Implementasi Study From Home (SFH) di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual, 4(4), 536. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v4i4.274
Syadidurrahmah, F., Muntahaya, F., Islamiyah, S. Z., Fitriani, T. A., & Nisa, H. (2020). Perilaku Physical Distancing Mahasiswa UIN Syarif Hidayatullah Jakarta pada Masa Pandemi COVID-19. Perilaku Dan Promosi Kesehatan: Indonesian Journal of Health Promotion and Behavior, 2(1), 29. https://doi.org/10.47034/ppk.v2i1.4004
Downloads
Published
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- Authors are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Publication Ethics
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- Authors secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- Authors agree to the following copyright agreement.
Authors who publish with Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.