PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDIO ANIMASI DENGAN APLIKASI ADOBE AFTER EFFECT KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.31764/paedagoria.v13i2.9021Keywords:
Media, Adobe After Effect, Vidio animasiAbstract
Abstrak: penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat keefektifan penggunaan media video animadi adobe after effect dalam proses pembelajaran. Penelitian ini dikembangkan menggunakan model 4-D fase-fase definisi, desain, pengembangan dan penyebaran. Media dinyatakan efektif setelah uji validitas dikonfirmasi dari hasil persentase nilai integritas siswa di SDN 16 Air Tawar Timur 90% dalam kategori tinggi) dan SDN 26 Air Tawar Timur 85 % termasuk kategori tinggi, dan SDN 09 Air Tawar Barat termasuk kategori tinggi dengan 92%.
Abstract: Â This study aims to determine the level of effectiveness of using Adobe After Effects animation video media in the learning process. This study was developed using a 4-D model of definition, design, development and deployment phases. The media was declared effective after the validity test was confirmed from the results of the percentage of students' integrity scores at SDN 16 Air Tawar Timur (90% in the high category) and SDN 26 Air Tawar Timur 85% is in the high category, and SDN 09 Air Tawar Barat is in the high category with 92 %.
References
Abdillah, A., Suhaedi, S., & Andriani, A. (2018). Efektivitas Penerapan Pendekatan Pembelajaran Life Skills Terhadap Hasil Belajar Siswa Pokok Bahasan Garis Singgung Lingkaran Kelas Viii Smp Negeri 4 Mataram Tahun Pelajaran 2013/2014. Paedagoria | FKIP UMMat, 6(2), 56. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v6i2.172
Adiah’Miftahussa. (2022). Analisis Penggunaan Aplikasi Media Pembelajaran. Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 13, 54–59. https://doi.org/10.31764
Atieka, T. A., & Budiana, I. (2022). Kemandirian Siswa Terhadap Pembelajaran Daring Dengan Menggunakan Google Classroom DI SMAN 7 TANGERANG. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 13, 15–20. https://doi.org/: 10.31764
Aulia, V., & Yamin, M. (2020). Students’activities In Integrated Thematic Textbooks For Primary School To Meet 21st Century Skills. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan …, 11, 273–282. http://journal.ummat.ac.id/index.php/paedagoria/article/view/2617
Ayu, G., Mitha, P., Dewi, K., Luh, N., Ning, P., & Putri, S. (2020). Aplikasi Augmented Reality Pada Buku Cerita Bilingual “ the Shrimp and the Crab .†Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 163–171. http://journal.ummat.ac.id/index.php/paedagoria Prefix
Devi, A., Kartini, H., & B. Anggit, W. (2020). Efektivitas Penerapan Suplemen Berbasis Kontekstual Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(1), 12–19. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v11i1.1795
Fisna, B. (2018). Upaya Meningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Tema 2 Kegemaranku Pada Siswa Kelas 1 SD NEGERI Otak Desa Melalui Penerapan Pendekatan Matematika Realistik. Paedagoria | FKIP UMMat, 9(2), 101–108.
Ginting, L. B., Kartini, H., & Rosidin, U. (2020). Pengembangan Lembar Kersa Siswa (Lks) Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa SMP Lorena. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 75–86. https://doi.org/10.32585/jkp.v3i2.299
Habib, A., Astra, I. M., & Utomo, E. (2020). Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan Media Pembelajaran Abad 21 : Kebutuhan Multimedia Interaktif Bagi Guru dan Siswa Sekolah Dasar pembelajaran sesuai konteks pembelajaran abad 21 . Teknologi hanya terjadi untuk m encapai tujuan pembelajaran efe. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 3(1), 25–35.
Hughes, R. (2008). desain penelitian pengembangan (R&D). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 287.
Kemendikbud.(2016).Permendikbud No 020 tahun 2016 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar Dan Menengah. Jakarta:kemendikbud.
Mandailina, V., Al Musthafa, S., & Pramita, D. (2018). Kombinasi Media Delphi Dan Geogebra Dalam Pembelajaran Dimensi Tiga. Paedagoria | FKIP UMMat, 7(2), 65. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v7i2.32
Nizaar, M. (2015). Metode Belajar Demonstrasi Dan Eksperimen Dalam Matapelajaran Sains SEKOLAH DASAR ( SD ). Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 12(2), 28–32.
Nofrida, R. dan. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Adobe Flash CS6 Berbasis VCT Reportase untuk Meningkatkan Motivasi Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 2778–2785.
Putera, D. B. R. A., & Nazarullail, F. (2020). Mengembangkan Kemampuan Mengenal Warna Melalui Indikator Alami Asam Basa Pada Anak Paud. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 213–219.
Rachmat1, Z. B. (2022). Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran IPA Selama Masa Pandemik Covid-19 DI SMPN 12 KOTA KENDARI Rachmat1,. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 13, 27–34. https://doi.org/DOI: 10.31764
Reinita, Waldi, A., Putri, M. E., & Setyaningsih, T. (2018). Pelatihan Media Berbasis ADOBE FLASH CS6 Dengan Pendekatan Value ClarificationTechnique. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 61–68. http://jipteks.ppj.unp.ac.id/index.php/ipteks/article/view/28/26
Rifdah, & Cahya, E. (2020). Peningkatan kemampuan berpikir kritis matematis dan resiliensi matematis siswa smp dengan menggunakan modified eliciting activities. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 6356(2), 87–92. https://doi.org/10.31764
Saputri, L. H., & Lestari, W. (2021). Video: Evaluation Media of Dance Practise Learning in the Era of Covid-19 Pandemic. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 12(1), 27–32. http://journal.ummat.ac.id/index.php/paedagoria
Trisnadewi, K., Brahma, A. A. G. R. W., & Monny, M. O. E. (2020). Pemanfaatan Cartoon Story Maker, Sebuah Teknologi Komik Digital Sebagai Media Pembelajaran Menulis Bahasa Inggris. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 179–187. http://journal.ummat.ac.id/index.php/paedagoria/article/view/2487
Downloads
Published
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- Authors are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Publication Ethics
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- Authors secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- Authors agree to the following copyright agreement.
Authors who publish with Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.