UPAYA MENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI TEMA 2 KEGEMARANKU PADA SISWA KELAS 1 SD NEGERI OTAK DESA MELALUI PENERAPAN PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK
DOI:
https://doi.org/10.31764/paedagoria.v9i2.910Keywords:
Pembelajaran Matematika Realistik, dan Hasil BelajarAbstract
Abstrak: Pembelajaran matematika realistik sebagai kegiatan yang lebih menekankan aktivitas siswa untuk mencari, menemukan dan membangun sendiri pengetahuan yang dia perlukan sehingga pembelajaran menjadi terpusat pada siswa. Matematika realistik pada dasarnya adalah pola belajar yang memanfaatkan realitas dan lingkungan yang dipahami siswa untuk memperlancar proses pembelajaran. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar Matematika kelas 1 melalui Pembelajaran Matematika Realistik di SD Negeri Otak Desa. Rancangan penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Adapun subyek dalam penelitian ini adalah kelas 1 SD Negeri Otak Desa dengan jumlah siswa sebanyak 25 siswa. Berdasarkan beberapa paparan di atas disimpulkan bahwa Penerapan pendekatan Matematika Realistik dapat meningkatkan hasil belajar matematika materi tema 2 kegemaranku pada siswa kelas 1 di SD Negeri 1 Otak Desa. Data yang diperoleh sebelum dan setelah dilaksanakan tindakan menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar siswa yang ditunjukkan dari setiap siklusnya. Adapun hal tersebut ditunjukan dari tahap prasiklus, dari 25 siswa terdapat 7 siswa atau 32% yang lulus dan mencapai nilai KKM 75 sedangkan, siswa yang tidak lulus atau tidak mencapai nilai KKM sebanyak 17 siswa atau 68% dengan nilai rata-rata sebesar 67.60. Selanjutnya pada pelaksanaan tindakan siklus I, dari 25 siswa terdapat 14 siswa atau 56% yang lulus dan mencapai nilai KKM 75 sedangkan, siswa yang tidak lulus atau tidak mencapai nilai KKM sebanyak 11 siswa atau 44% dengan nilai rata-rata sebesar 73.20, dan pada tindakan sikls II, dari 25 siswa terdapat 21 siswa atau 84% yang lulus dan mencapai nilai KKM 75 sedangkan, siswa yang tidak lulus atau tidak mencapai nilai KKM sebanyak 4 siswa atau 16% dengan nilai rata-rata sebesar 78.00
Â
Abstract:. Realistic mathematics learning is an activity that emphasizes the activities of students to find, find and build their own knowledge that they need so that learning becomes student-centered. Realistic mathematics is basically a learning pattern that utilizes reality and the environment that students understand to facilitate the learning process. The purpose of this study was to improve grade 1 Mathematics learning outcomes through Realistic Mathematics Learning at SD Negeri Desa Otak. The research design used in this study was classroom action research (CAR). The subjects in this study were grade 1 SD Negeri Otak Desa with a total of 25 students. Based on some of the above explanations, it can be concluded that the Application of Realistic Mathematics approaches can improve the mathematics learning outcomes of the theme material 2 my passion for grade 1 students at SD 1 Desa Otak. Data obtained before and after the action shows an increase in student learning outcomes indicated from each cycle. The matter is shown from the pre-cycle stage, out of 25 students there are 7 students or 32% who pass and reach the KKM score of 75 whereas, students who do not pass or do not reach the KKM score are 17 students or 68% with an average score of 67.60. Furthermore, in the implementation of the first cycle of action, out of 25 students there were 14 students or 56% who passed and reached the KKM score of 75 whereas, students who did not pass or did not reach the KKM score were 11 students or 44% with an average score of 73.20, and at sikls II action, out of 25 students there were 21 students or 84% who passed and reached the KKM score of 75 whereas, students who did not pass or did not reach the KKM score of 4 students or 16% with an average score of 78.00
References
Siswoyo, Dwi. (2007). Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: UNY Pers.
Hamalik, Oemar. (2006). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Anderson, Jaya Lorin W. (2010). Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran dan Asesmen. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Santrock, John W. (2010). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Kemp, J. E. (1994). Proses Perancangan Pengajaran. Bandung: Penerbit ITB.
Kusumah, Wijaya dan Dedi Dwitagama. (2010). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT INDEKS.
Sudjana, Nana. (2006). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Purwanto, Ngalim. (2006). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Rosdakarya.
Aisyah, Nyimas, dkk. (2007). Pengembangan Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Depdiknas Dirjen Dikti Direktorat Ketenagaan.
Hamalik, Oemar. (2007). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Izzaty, Rita Eka, dkk. (2008). Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta. UNY Press.
Katagiri, Shigeo. (2004). Mathematical Thinking and How to Teach It. Tokyo: University of Tsukuba.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Subarinah, Sri. (2006). Inovasi Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Depdiknas.
Sugihartono, dkk. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.
Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Suherman, dkk. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2003). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung : PT Remaja Rosda Karya.
Suryabrata, Sumadi. (2004). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Kurdi, Syuaeb dan Abdul Aziz. Model Pembelajaran Efekf Pendidikan Agama Islam di SD dan MI, Bandung: Pustaka Bani Quraisy.
Uno, Hamzah B. (2007)). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.
Kusumah, Wijaya dan Dedi Dwitagama. (2010). Mengenal penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Indeks.
Sanjaya, Wina. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.
Winkel, W. S. (1999). Psikologi Pengajaran. Jakarta: Gramedia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- Authors are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Publication Ethics
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- Authors secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- Authors agree to the following copyright agreement.
Authors who publish with Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.