Penerapan Pembelajaran Fitrah dengan Metode Uswatun Hasanah dalam Menunjang Terciptanya Karakter Insan Kamil dalam Diri Siswa
DOI:
https://doi.org/10.31764/pendekar.v6i3.15526Keywords:
Education, Uswatun Hasanah, Character, Children.Abstract
Abstrak Pendidikan adalah hal yang dibutuhkan oleh setiap orang. Pendidikan terbagi menjadi tiga yaitu formal, nonformal, informal. Seiring dengan perkembangan zaman, banyaknya budaya-budaya luar yang masuk ke dalam negara kita. Hal ini menyebabkan adanya perubahan-perubahan yang kurang sesuai dengan budaya dan tradisi negara kita Indonesia. Dengan adanya perubahan ini, kita harus bisa mempertahankan nilai-nilai yang telah dulu ditanam dalam kebiasaan setiap orang, salah satunya Pendidikan karakter. Pendidikan karakter ini bisa didapatkan melalui sekitar bukan hanya dari Pendidikan formalnya yaitu sekolah tetapi dari lingkungan sekitarnya juga sangat berpengaruh dalam pembentukan karakter seseorang. Salah satu penerapan Pendidikan yang bisa dikatakan efektif adalah melalui metode uswah hasanah yang berarti pembelajaran dilakukan melalui peneladanan oleh sosok yang sangat dekat atau berperan dalam Pendidikan seseorang.
Abstract: Education is something that is needed by everyone. Education is divided into three, namely formal, non-formal, informal. Along with the times, many foreign cultures entered our country. This causes changes that are not in accordance with the culture and traditions of our country, Indonesia. With this change, we must be able to maintain the values that have been instilled in everyone's habits, one of which is character education. This character education can be obtained through surroundings, not only from formal education, namely school, but from the surrounding environment which is also very influential in forming one's character. One application of education that can be said to be effective is through the uswah hasanah method, which means learning is done through example by someone who is very close to or plays a role in one's education.
Â
References
Damsy, Y. J., & Rivaei, W. (n.d.). SIKAP DAN PERILAKU MENYIMPANG ANAK.
Fauziyyah, F. N., & I., M. (2019). Penerapan Metode Uswah Hasanah dalam Pembentukan Karakter Siswa di Sekolah Dasar Islam Terpandu (SDIT) Ar Rohman Surabaya. Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 1–18.
Fitrah, P. B. (2021). ( Studi Kasus di Sekolah Karakter Imam Syafi ’ i Kota Semarang ).
Kesuma, G. C. (2013). Konsep Fitrah Manusia Perspektif Pendidikan Islam. Ijtimaiyya, 6, 80–94.
Khotimah, K. (2016). Model Manajemen Pendidikan Karakter Religius Di SDIT Qurrata A’Yun Ponoroggo. Muslim Heritage, 1(2), 371–388.
Ma’awiyah, A. (2017). Metode Uswah Hasanah Dalam Pembentukan Karakter Usia MI/SD. IDARAH: Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan, 1(1), 48–63.
Negeri, U. I., Palembang, R. F., Keluarga, P., & Indonesia, B. (2018). Metode Keteladanan Pendidikan Islam dalam Persfektif Quran. 3(1), 1–22.
Omeri, N. (n.d.). Pentingnya pendidikan karakter dalam dunia pendidikan.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in International Journal on Student Research in Education, Science, and Technology agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).