Peranan Psikologi dalam Pengembangan Sikap Positif Belajar Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.31764/pendekar.v6i2.12945Keywords:
psychology, Development, motivation, Learners.Abstract
Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana psikologi berkontribusi terhadap sikap belajar siswa yang positif. Sikap belajar seseorang dipengaruhi oleh beberapa komponen psikologis. Memahami bagaimana komponen ini saling berinteraksi dan mempengaruhi sikap belajar dapat membantu pendidik meningkatkan motivasi sikap positif belajar peserta didik. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif yaitu penelitian kepustakaan, penelitian ini berbasis literature dari perpustakaan. Teknik analisis data yang digunakan adalah menganalisis isi informasi yang dikumpulkan dan diambil dari beberapa sumber serta referensi yang relevan dengan judul penelitian. Penelitian menunjukkan bahwa motivasi adalah komponen penting dalam pengembangan sikap positif belajar. Pemberian motivasi yang efektif dapat memberi penguatan sikap positif belajar peserta didik.
Abstract: The purpose of this study is to find out how psychology contributes to positive student learning attitudes. A person's learning attitude is influenced by several psychological components. Understanding how these components interact with each other and influence learning attitudes can help educators increase motivation for positive learning attitudes in students. This research uses a qualitative method, namely library research, this research is based on literature from the library. The data analysis technique used is to analyze the content of information collected and taken from several sources and references relevant to the research title. The research shows that motivation is an important component in developing a positive attitude to learning. Providing effective motivation can strengthen the positive attitude of learners.
References
Arianti. (2018). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12 (2), 126.
Aulina, C. N. (2018). Penerapan Metode Whole Brain Teaching Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 1-12.
Fani Cintia Dewi, T. Y. (2020). Pengaruh Lingkungan Sekolah Dan Peran Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 5(1), 1-13.
Huda, M. (2017). Kompetensi Kepribadian Guru dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian, 11 (2), 239.
Kulsum, U. (2021). Peran Psikologi Pendidikan Bagi Pembelajaran. Jurnal Mubtadiin, 7 (01) 100-121.
Masni, H. (2015). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Dikdayah, 5(1),42-43.
Nurhidayah, H. Y. (2017). Psikologi Pendidikan. Malang: UM.
Purwanti, S. d. (2018). Uapaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 139-140.
Ulfah, Y. F. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding DPNPM Unindra , 186.
Wulan Rahayu Syachtiyani, N. T. (2021). Analisis Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1) 90-101.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in International Journal on Student Research in Education, Science, and Technology agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).