SOSIALISASI PEMANFAATAN DIGITALISASI DALAM MENUMBUHKAN JIWA WIRAUSAHA BAGI MASYARAKAT DESA KEMIRI

Authors

  • Yana Cahyana Universitas Buana Perjuangan Karawang

DOI:

https://doi.org/10.31764/jpmb.v6i4.10528

Keywords:

digitalization, socialization, entrepreneurship.

Abstract

ABSTRAK

Sosialisasi merupakan kegiatan interaksi sosial dengan tujuan berbagi informasi. Dalam hal ini ialah membagikan edukasi kepada masyarakat Desa Kemiri Kecamatan Jayakerta Kabupaten Karawang akan pentingnya kesadaran berwirausaha dengan memanfaatkan teknologi di era digitalisasi, salah satunya ialah penggunaan sosial media. Tujuan kegiatan ini adalah untuk menumbuhkan jiwa wirausaha bagi masyarakat desa Kemiri dengan memberikan sosialisasi pemanfaatan digitalisasi. Kegiatan sosialisasi ini dilaksanakan dengan metode presentasi, yaitu dengan memaparkan materi secara langsung dan membantu masyarakat dalam memanfaatkan digitalisasi, serta melakukan tanya jawab setelahnya. Hasil dari sosialisasi ini yakni memberikan pemahaman kepada masyarakat desa bahwa penting untuk berani berwirausaha setelah menyadari peluang yang ada di sekitar, serta penting pula memanfaatkan digitalisasi agar kegiatan berwirausaha lebih efisien.

 

Kata kunci: digitalisasi; sosialisasi; wirausaha.

 

ABSTRACT

Socialization is an activity of social interaction with the aim of sharing information. In this case, it is to share education to the people of Kemiri Village, Jayakerta District, Karawang Regency, about the importance of entrepreneurial awareness by utilizing technology in the digitalization era, one of which is the use of social media. The purpose of this activity is to foster an entrepreneurial spirit for the people of Kemiri village by providing socialization on the use of digitalization. This socialization activity is carried out by the presentation method, namely by presenting the material directly and helping the community in utilizing digitalization, as well as conducting questions and answers afterwards. The result of this socialization is to provide an understanding to rural communities that it is important to dare to be entrepreneurial after realizing the opportunities that exist around, and it is also important to take advantage of digitalization so that entrepreneurship activities are more efficient.

 

Keywords: digitalization; socialization; entrepreneurship.

References

Caniago, I., & Hayati, K. (2019). Kewirausahaan Teknologi Digital. Pemberdayaan Pebisnis Milenial, 3(1).

Leick, B., & Aldogan Eklund, M. (2021). Digital – Digital Entrepreneurship as Innovative Entrepreneurship. Innovation Economics, Engineering and Management Handbook 2, 121–127. https://doi.org/10.1002/9781119832522.ch13

Downloads

Published

2022-12-10

Issue

Section

Articles