PELATIHAN PEMBUATAN DAN PENGGUNAAN ALAT PERAGA MATEMATIKA PADA MATERI LUAS DAERAH BELAH KETUPAT DENGAN PENDEKATAN LUAS DAERAH SEGITIGA
DOI:
https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i1.2449Keywords:
mathematics, media, props.Abstract
ABSTRAK
Guru-guru di SD 4 Puyoh terbiasa mengajar dengan pola teacher centered sehingga mereka merasa kesulitan dalam mengembangkan berbagai kemampuan matematis siswa. Tujuan dari kegiatan pengabdian ini adalah untuk memberikan pengetahuan dan praktik serta membantu para guru dalam mengembangkan berbagai kemampuan matematis siswa dengan menggunakan media pembelajaran berupa alat peraga matematika pada materi luas daerah belah ketupat dengan pendekatan luas daerah segitiga. Dengan adanya pengabdian ini, diharapkan dapat sangat menunjang guru-guru di SD 4 Puyoh dalam meningkatkan berbagai kemampuan matematis siswa SD. Hasil dari kegiatan pengabdian ini yaitu guru-guru di SD 4 Puyoh Kabupaten Kudus dapat mengenal dan memahami strategi (teori) dan media pembelajaran yang dapat digunakan untuk meningkatkan kemampuan matematis siswa. Selain itu, guru-guru juga dapat merancang dan menyusun media pembelajaran berupa alat peraga sebagai media pembelajaran matematika salah satunya pada materi luas daerah belah ketupat dengan pendekatan luas daerah segitiga. Guru-guru di SD tersebut pun memperoleh pengetahuan dan gambaran simulasi dan praktik pembelajaran dengan menggunakan media pembelajaran berupa alat peraga sebagai media pembelajaran matematika pada materi luas daerah belah ketupat dengan pendekatan luas daerah segitiga untuk meningkatkan berbagai kemampuan matematis siswa.
Â
Kata kunci: matematika; media; alat peraga.
Â
ABSTRACT
The teachers at SD 4 Puyoh are accustomed to teaching with teacher centered patterns so that they find it difficult to develop various mathematical abilities of students. The purpose of this dedication activity is to provide knowledge and practice as well as assist teachers in developing various mathematical abilities of students by using learning media in the form of mathematical teaching aids on the material of rhombic areas with the area approach of triangular regions. With this dedication, it is expected to greatly support the teachers at SD 4 Puyoh in improving various mathematical abilities of elementary students. The result of this community service activity is that teachers at SD 4 Puyoh Kudus Regency can get to know and understand strategies (theory) and learning media that can be used to improve students' mathematical abilities. In addition, teachers can also design and compile learning media in the form of teaching aids as a medium for learning mathematics, one of which is on the wide area of the rhombic area with a triangle area approach. The teachers at the elementary school also gained knowledge and illustration of simulations and learning practices by using instructional media in the form of teaching aids as a medium for learning mathematics in the wide area of rhombic areas with a wide area approach to triangles to improve a variety of mathematical abilities of students
Â
Keywords: mathematics; media; props.
References
Al-Tabany, T. I. B. (2014). Mendesain model pembelajaran inovatif, progresif, dan kontekstual. In Prenadamedia Group.
Hamalik, O. (1986). Media Pendidikan. Citra Aditya Bakti.
Hudojo, H. (1988). Mengajar Belajar Matematika. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Mathematics, N. C. of T. of. (2000). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. National Council of Teachers of Mathematics.
Mulyasa, E. (2005). Menjadi guru profesional menciptakan pembelajaran kreatif dan menyenangkan. In Bandung: Remaja Rosdakarya.
Olkun. (2005). Geometric Explorations With Dynamic Geometry Applications Based On Van Hiele Levels. http://www.cimt.plymouth.ac.uk/journal/olkun.pdf
Sardiyanah, S. (2020). BELAJAR DAN FAKTOR YANG MEMPENGARUHINYA. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v7i1.187
Sugiarto., Hidayah, I. (2006). Workshop Pendidikan Matematika 1. Jurusan Matematika FMIPA UNNES.
Suherman, E. dkk. (2011). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sumarmo, U. (2013). Handout Mata Kuliah Evaluasi Pembelajaran Matematika. SPs UPI.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.
Selaparang : Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.