PENDAMPINGAN PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS KIT IPA UNTUK PEMBELAJARAN FISIKA DI SMPN 2 SEKOTONG
DOI:
https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i2.4493Keywords:
IIC, physics concept, experiment, skills, learning interestAbstract
 ABSTRAK
Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini dilakukan guna meningkatkan kemampuan penggunaan dan pemanfaatan set eksperimen Komponen Instrumen Terpadu (KIT) IPA untuk penggalian konsep-konsep dasar Fisika siswa melalui pembelajaran berbasis eksperimen. Kegiatan pengabdian dilaksanakan di SMPN 2 Sekotong Kabupaten Lombok Barat, dengan peserta guru-guru Fisika dan siswa-siswa kelas 8. Metode yang digunakan dalam kegiatan ini adalah direct instruction, cooperative learning dan diskusi. Adapun set eksperimen yang digunakan adalah KIT IPA untuk materi Mekanika, Panas dan Hidrostatistika, Optik, dan Listrik Magnet. Pada kegiatan ini peserta memperoleh pengetahuan tentang metode pembelajaran berbasis eksperimen dan keterampilan merakit serta memodifikasi KIT IPA yang dapat digunakan untuk mendukung pembelajaran Sains. Dengan demikian, pembelajaran Sains akan menjadi pembelajaran yang menyenangkan dan diharapkan meningkatkan minat dan prestasi belajar siswa.
Â
Kata kunci: KIT; konsep fisika; eksperimen; ketrampilan; minat belajar.
Â
ABSTRACT
This community service activity is carried out to improve the ability to use the IPA Integrated Instrument Components (IIC) experimental set to explore the student basic concepts of physics through experiment-based learning. This activity was carried out at SMPN 2 Sekotong West Lombok Regency with participants from physics teachers and 8th-grade students. The method that used is direct instruction, cooperative learning and discussion. The experimental set used is the IPA IIC for the materials of Mechanics, Heat and Hydrostatic, Optics, and Magnetic Electricity. In this activity, participants gain knowledge about experimental based learning methods and skills of assembling and modifying science KITs that can be used to support science learning. Thus, science learning will be fun learning and it is expected to increase student interest and learning achievement.
Â
Keywords: IIC; physics concept; experiment; skills; learning interest.
References
Arsyad, A. (2006). Media Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Murphy, (2006), The Impact of ICT on Primary Science, New York: Open University Press.
Oktalia, R., Wijayanti, A., & Ernawati, T. (2018). Everyone Is A Teacher Here Effect on Sci¬ence Learning Achievement Based on Critical Thinking Skills. Jurnal Ilmiah Pendidi-kan MIPA, 8(3).193-202. http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v8i3.2797
Payu, Citron dan Zainuru, Ahmad. (2015). Pelatihan KIT IPA Guru-Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Kwandang Kab. Gorontalo Utara.
Pamungkasih, W. dan Pusporini, W. (2018). The Prompt of Using KIT IPA Toward Students Achievement on Science in Term of Scientific Attitude. Proceeding International Seminar on Education, Innovation Issues and Challenges in Education for Education Sustainability. Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa. Yogyakarta.
Saputri, A.C., Sajidan, & Rinanto, Y. (2017). Identifikasi keterampilan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran biologi menggunakan window shopping. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains (SNPS). 131-135.
Subekti, Y. dan Ariswan.A. (2016). Pembelajaran Fisika dengan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar kognitif dan Keterampilan Proses Sains. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2 (2). https://doi.org/10.21831/jipi.v2i2.6278
Suparno, P. (2007). Metodologi Pembelajaran Fisika Konstruktivisme dan Menyenangkan. Universitas Sanata Dharma Press. Yogyakarta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.
Selaparang : Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.